Vybíravé stravování batolat: Co mohu jako rodič udělat
- Kateřina Vosátková
- 18. 5. 2024
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 19. 5. 2024

Vybíravé stravování se často objevuje kolem jednoho roku. V této době děti začínají jíst sami a začínají si uvědomovat, že si mohou vybrat, co a kolik toho budou jíst, nebo jestli vůbec. Jsou dny, kdy dítě jí hodně a jiné dny nejí skoro vůbec. Jako rodiče nesmíme očekávat, že batole sní velké množství jídla při každém jídle každý den, koneckonců žaludek batolete je přibližně stejně velký jako jejich sevřená pěst.
Uznávaná autorita v oblasti stravování a krmení Ellyn Satte tvrdí, že rodiče a děti mají ve stravování každý svou úlohu. Rodiče jsou zodpovědní za poskytování zdravé a pestré stravy, děti jsou zodpovědné za to, co a kolik toho snědí. Tato zkušenost dětem pomáhá naučit se, jaké to je mít hlad a také zjištění, kdy jsou syté.
Čemu je dobré se vyvarovat
Často připravujeme svá oblíbená jídla, a tak naše děti přirozeně znají tuto skupinu potravin lépe než ostatní. Pokud tedy chceme, aby dítě ochutnávalo nová jídla, i my musíme experimentovat a zkoušet nové recepty.
Pokud dítě nechce jíst, a budeme ho do jídla nutit, situace se ještě zhorší. Dítě bude jíst ještě méně, možná nebude chtít jíst nějakou dobu vůbec. Nucení do jídla také učí děti spoléhat se na ostatní, kteří jim říkají, kolik mají jíst a co cítí. To nevede ke zdravým stravovacím návykům ani dobrému sebevědomí.
Projev znechucení nebo nezájmu při ochutnání jídla ze strany dospělých může dítě zásadně ovlivnit. Nezapomínejme, že dítě absorbuje všechny naše návyky i ty stravovací. Výrazy obličeje, řeč těla nebo slova, když nechceme ochutnat nějaké nové jídlo, dává dítěti signál, že to nemusí být dobré a příště se možná budou odklánět, až budeme chtít, aby něco ochutnalo. A pokud jsme sami „vybíraví“, pak nás naše dítě bude pravděpodobně v tomto chování napodobovat.
Vyhněme se tomu, abychom, se stali kuchařem na objednávku a připravovali pro dítě speciální jídla, nebo dokonce více jídel pro případ, že jedno z předchozích nebude chtít jíst. Tímto opravdu nedosáhneme dobrého návyku, naopak dítě bude mít vždy pocit, že může být něco ještě lepšího. Neptejme se dítěte, co chce jíst, nemluvme o tom, co má a nemá rádo, dětem jsou tyto témata velmi nepříjemná.
Neuzavírejme s dětmi dohody. "Už jen dvě kousnutí, jen dvě kousnutí!" "Když sníš zeleninu, dostaneš dobrotu." Takové strategie dlouhodobě nefungují. Děti, které se naučí uzavírat dohody, začnou žádat odměny i za jiné věci. A brzy nebudou dělat nic, pokud za to nebude nějaká odměna.
Jak můžeme podpořit dítě
Jezme společně u jídelního stolu. Zapojujme dítě do přípravy jídla, jako je vhazování nakrájených kousků do misky, nebo míchání. Podílení se na přípravě jídla zvyšuje šanci, že dítě ochutná vlastní „výtvor“. Manipulace, čichání a dotýkání se jídla pomáhá dítěti se připravit na ochutnávání.
Servírujme dítěti vždy to, co má celá rodina v porci úměrné velikosti batolete. Ujistěme se, že má dítě na talíři k jídlu vždy něco, co zná a má rádo. Zeptejme se dítěte, kam máme umístit jídlo na talíř. "Kam chceš hrášek? Sem? A brambory?"
Dítěti po 18 měsíci dovolme, aby si jídlo servírovalo na talíř samo. Dejme dítěti malý nástroj, třeba lžíci, kterou si nabere jen malou část. Batolata milují servírování jídla, můžeme tak dítě motivovat. "Až to sníš, můžeš si přidat další. "
Pokud dítě nechce jíst řekneme "Tohle je oběd, jiné jídlo není." můžeme pokračovat "Nemusíš jíst."
A ukažme, že to myslíme vážně. Nechme dítě sníst z talíře co chce, a zbytek ignorujme a jídlo ukliďme. Dítě se možná bude dožadovat něčeho jiného. "Teď byl oběd, další jídlo bude na svačinu, zatím si můžeš nalít vodu."
Nové potraviny dávejme vedle potravin, které dítě zná a má rádo. Povzbuzujme dítě, aby si novou potravinu prohlédlo, přivonělo, případně s námi ochutnalo. Nové potraviny nabízejme jemně, ale často. Děti potřebují nové jídlo nabídnout někdy víc jak 10 krát, než ho budou jíst.
Mysleme na to, že naše dítě chce jíst a chce vyrůst v člověka, který bude jíst jídlo, které jíte my. Kromě toho, že děláme svou část a připravujeme jídlo, nemusíme dělat nic navíc, aby se to stalo. Buďme společně u jednoho stolu a vychutnejme si své vlastní jídlo, děti nás pozorují a učí se v každém okamžiku. Mějme na paměti, že jídlo pro dospělé je pro naše dítě nové a musí se hodně učit. Je to pro ně jako každá jiná dovednost. Je potřeba konzistence, laskavosti a trpělivosti.
Stravování není jen o jídle, ale o společně stráveném čase, který můžeme proměnit v krásný společenský zážitek.
Pokud máte zájem dozvědět se víc o raném dětství, nebo Montessori přístupu, můžete nás navštívit v Klubu pro rodiče s dětmi, kde probíráme různá témata a na reálných situacích si ukazujeme co konkrétně pomáhá.
Comments