top of page
Vyhledat

Mýty a fakta o Montessori:

Aktualizováno: 19. 5. 2024

Montessori získává stále větší popularitu po celém světě. S rostoucím zájmem přichází i množství dezinformací a nejasností. Pojďme se podívat na některé z nejčastějších mýtů, které se kolem Montessori metody šíří.


Mýtus - Montessori je náboženství

Mnoho lidí si myslí, že Montessori má náboženské kořeny. 

Fakta

Montessori je moderní, komplexní, ucelený vzdělávací přístup vyvinutý italskou lékařkou, antropoložkou a pedagožkou, založený na vývojových potřebách člověka. V každé vývojové fázi nabízí člověku jiné podněty a jiné vzdělávací prostředí a odpovídá nejmodernějším poznatkům výzkumu lidského mozku. 


Mýtus - Montessori je jen pro bohaté

Montessori je spojováno s penězi a soukromým školstvím, protože většina Montessori škol je soukromých.

Fakta

V posledních letech rychle přibývají veřejné Montessori školy po celém světě. Existuje mnoho iniciativ usilujících o rozšíření Montessori ve veřejném sektoru i v sociálně slabších komunitách. Montessori nacházíme v soukromých školách především proto, že soukromé školy častěji nabízejí jiný přístup ke vzdělávání, který rodiče vyhledávají. 


Mýtus - V Montessori si děti dělají co chtějí

Někteří lidé si myslí, že v Montessori se děti jen tak poflakují a mohou si dělat co chtějí.

Fakta

Věda dokazuje, že dítě objevuje svět prostřednictvím vlastního zkoumání a interakce s okolním prostředím. Možnost vybrat si co budu dělat je jedním z klíčových prvků Montessori a to proto, že svoboda volby je základním předpokladem pro vnitřně motivované učení. A vnitřní motivace je klíč k úspěchu.



Mýtus - Montessori třídy jsou chaotické

Montessori třídy mohou působit chaoticky, protože každé dítě dělá jinou aktivitu.

Fakta

Montessori respektuje vnitřní potřebu dítěte pro řád. Třídy jsou uspořádané tak, aby každá věc měla své smysluplné místo. V takovémto uspořádaném světě se dítě cítí bezpečně a jistě a jeho mozek se může plně soustředit na rozvoj. Díky tomu, že ve třídě je řád a pořádek, může se každé dítě věnovat něčemu jinému. 


Mýtus - Montessori je jen „nový trend“

Možná se zdá, že Montessori je právě teď „moderní“.

Fakta

První Montessori škola byla založena v roce 1907 a od té doby se tato metoda rychle a stále více šíří. Na světě již existuje více než 30 000 Montessori škol. Jen málo lidí si uvědomuje, že Montessori je nejrozšířenější ucelenou pedagogikou na světě.



Mýtus - Montessori děti nezvládnou přechod do „normálních“ škol

Montessori nabízí láskyplné a respektující prostředí, ale reálný svět takový přece není a děti budou mít při přechodu do „opravdové“ školy problémy.

Fakta

V Montessori třídách děti každý den samostatně dělají důležitá rozhodnutí. Spolupracují s ostatními dětmi. Zvnitřňují si řád malé lidské společnosti, ve které žijí. Dochází u nich k interakci v přirozené věkově smíšené sociální skupině. Montessori děti se velmi snadno přizpůsobují změnám. Lekce společenské zdvořilosti, které ve škole dostávají, jim pomáhají snadno se adaptovat na setkání s novými lidmi. S lehkostí se ptají na to co potřebují vědět a snadno se orientují v novém prostředí. 


Mýtus - Montessori je jen pro nadané děti, anebo naopak, Montessori funguje jen pro děti postižené

Objevují se hlasy, že Montessori školy jsou dobré pro nadané děti. Jiní říkají, že Maria Montessori vyvinula svou metodu vzdělávání při práci s mentálně a tělesně postiženými dětmi, a proto Montessori funguje jen pro ně.

Fakta

Montessori metoda je založena na znalosti přirozeností lidského vývoje, a ten je univerzální. Proto je Montessori vhodné pro všechny děti. Montessori pomáhá rozvíjet každé dítě individuálně, klade důraz na vrozenou inteligenci a rozvíjí to, v čem je dané dítě dobré. Montessori dává dětem šanci učit se svým vlastním tempem a díky tomu zažívat úspěch.


Mýtus - Montessori osnovy jsou příliš volné

Někteří lidé tvrdí, že Montessori děti nemají dostatek obsahových vědomostí.

Fakta

Montessori k učení přistupuje takzvaně “mezioborově”, takže děti se vždy učí více než jednu oblast látky. Projekty umožňují vlastní průzkum tématu a zároveň dítěti umožňují věnovat se tomu, co ho zrovna baví. Vzdělávací systémy po celém světě ustupují od výuky jednotlivých předmětů a od výuky pouhého obsahu. To, o čem dnes mluvíme jako o vzdělávání pro 21. století, zní Montessori uším velmi povědomě. Výzkumy výstupů dětí z Montessori škol dokazují, že Montessori děti mají srovnatelné znalosti s dětmi z běžných škol, a navíc mají široký obecný rozhled a nadprůměrně hluboké chápání souvislostí. 


Mýtus - Moderní technologie jsou v Montessori třídách zakázány 

Mnoho lidí si myslí, že Montessori odsuzuje moderní technologie, jako jsou telefony, počítače a iPady, jakožto příliš abstraktní, komerční, atd. 

Fakta

Digitální přístroje jsou považovány za „pomůcky“, jestliže jsou plně v souladu s Montessori filozofií a praxí a jestliže se používají ve třídách na Montessori základní škole. Na této věkové úrovni nahlížíme na digitální přístroje jako na potenciální nástroje sebe-utváření. Zdržujeme se jejich zavedení, dokud děti plně neprozkoumaly a nevyčerpaly senzorické cesty. 





 
 
 

Comentarios


bottom of page