top of page
Vyhledat

Sv. Mikuláš a pocit bezpečí

Aktualizováno: 6. 7.


ree

Pro malé děti, zejména ve věku do 6 let, je pocit bezpečí zásadní. V tomto věku se dítě teprve učí budovat důvěru ve svět kolem sebe. Domov by mělo být pro dítě místem klidu, jistoty a stability, kde se může cítit v bezpečí.


Jak mohou tradice narušit pocit bezpečí?

  • Neznámé osoby

Přítomnost neznámých osob v domácím prostředí, ať už převlečených za Mikuláše, čerta nebo anděla, může být vnímána jako hrozba. Čert v jejich očích není člověk v masce, ale skutečné nebezpečí.

  • Tato situace může dítěti vyvolat pocity nejistoty, úzkosti nebo dokonce paniky.

  • U citlivějších dětí se může vyvinout strach, který se projeví nejen při setkání s Mikulášem, ale i v běžných situacích, kdy se setkají s neznámými lidmi.

  • Dítě může začít pociťovat, že doma není v bezpečí.

  • To může vést k pocitům nejistoty a nedůvěry, které negativně ovlivní jeho vnímání světa.


  • Realita vs. fantazie

Děti do 6 let často nerozlišují mezi tím, co je skutečné, a co je smyšlené. V tomto věku se jejich schopnost logického myšlení a vyhodnocování situace teprve rozvíjí.

  • Tradiční postava jako je Mikuláš může dítětem narušovat vnímání o bezpečném světě.

  • Zážitek může být emocionálně natolik silný, že v dítěti zanechá dlouhodobou stopu v podobě nočních můr, strachu z neznámého či dokonce nedůvěry k blízkým osobám, které tuto situaci zprostředkovaly.


 

Jak tradici Mikuláše uchopit bezpečně?

Pro zachování pocitu bezpečí je možné tradici přizpůsobit tak, aby odpovídala potřebám dítěte a nezpůsobovaly zmatek.


  • Domov jako bezpečné místo

Tím, že domů nepustíte Mikuláše s čertem a andělem, vytváříte pro dítě prostor, kde se může cítit v bezpečí. Takové prostředí je zásadní pro jeho psychickou pohodu, dítě získává pocit, že vám může důvěřovat a cítit se v bezpečí, podporujete tím jeho emocionální a kognitivní vývoj.


  • Příběh o sv. Mikuláši

Místo nadpřirozených postav je možné představit Mikuláše jako skutečnou historickou postavu – biskupa Mikuláše. Tento muž byl znám svou laskavostí a pomocí potřebným, představujte hodnoty, které pro děti mohou být srozumitelné a inspirující.

  • Vyprávějte příběh o sv. Mikuláši, jak pomáhal chudým lidem.

  • Proč se stal sv. Mikuláš symbolem štědrosti a laskavosti.

  • Jak jeho odkaz žije dodnes.

  • Povídejte si o tom, co oceňujete na lidech kolem vás.

  • Sdílejte, co oceňujete na svém dítěti: „Líbilo se mi, jak jsi dnes pomohl mladší sestře.“

  • Vymyslete, komu můžete udělat ve svém okolí radost.

  • Můžete vyrobit malý dáreček pro kamaráda, babičku, nakreslit obrázek, pomoci s něčím, donést sousedům kousek bábovky, přispět na charitu nebo sbírku.

    Tím dítě učíte, že jeho laskavé činy mají hodnotu.


  • Dárek za dveřmi nebo před domem

Můžete zanechat symbolicky dárek za dveřmi nebo před domem. Zachováte tak kouzlo tradice a nenarušíte dětský pocit bezpečí. Děti mohou dostat ovoce, ořechy nebo drobnou sladkost. Není důležité, kdo tam dárek zanechal, ale to, že si na dítě vzpomněl a udělal mu radost.


Jaké jsou dlouhodobé důsledky respektování pocitu bezpečí?

Pokud prožíváme tradici Mikuláše citlivě a s ohledem na potřeby dítěte, může to mít velmi pozitivní dlouhodobé důsledky pro jeho vývoj.


  • Posílení pocitu bezpečí a důvěry

    • Důvěra v rodiče a okolí: Když dítě cítí, že jeho emoce jsou respektovány, buduje si důvěru v rodiče jako osoby, které mu zajistí bezpečí. Tato důvěra tvoří základ pro všechny jeho budoucí vztahy.

    • Lepší schopnost zvládat nové situace: Dítě, které ví, že jeho potřeby budou brány vážně, se s větší jistotou pouští do nových a neznámých situací.

    • Předvídatelnost světa: Dítě si vytváří obraz světa jako místa, které je stabilní, přehledné a bezpečné, což je zásadní pro jeho emoční vyrovnanost.

 

  • Rozvoj empatie a laskavosti

    • Příklady laskavosti: Když dítě slyší příběh o sv. Mikuláši jako o laskavém a štědrém člověku, inspiruje ho to k podobnému chování. Zároveň se učí, že pomáhat druhým je cenná hodnota.

    • Vědomí vlastního vlivu: Zapojením dítěte do projevu laskavosti ukazujeme, že jeho činy mohou druhým přinést radost, což podporuje rozvoj empatie.

    • Podpora mezilidských vztahů: Dítě se učí, že vzájemná pomoc a laskavost jsou klíčem ke zdravým vztahům s okolím.

 

  • Budování sebevědomí

    • Pochopení hodnoty vlastních činů: Když rodiče oceňují laskavé a štědré chování dítěte („Líbí se mi, jak jsi pomohl kamarádovi“), posilují jeho pocit, že je schopné vykonat dobré a smysluplné věci.

    • Pozitivní zpětná vazba: Dítě dostává ocenění za konkrétní chování, což posiluje jeho sebedůvěru a motivaci k pozitivním činům.

    • Zdravé vnímání autorit: Dítě se učí, že autorita může být laskavá, spravedlivá a přístupná, což je důležité pro jeho budoucí vztahy s učiteli, vedoucími či nadřízenými.

 

  • Vytváření pozitivního vztahu k tradicím

    • Radost místo stresu: Dítě vnímá tradice jako příležitost k radosti, tvořivosti a společně strávenému času s rodinou, nikoli jako zdroj stresu nebo strachu.

    • Spojení s rodinnými hodnotami: Tradice, které jsou pro dítě uchopeny citlivě, mu pomáhají pochopit a přijmout rodinné hodnoty, jako jsou laskavost, štědrost nebo respekt k druhým.


Závěrem

Prožívání tradice Mikuláše s ohledem na potřeby dítěte posiluje jeho emocionální stabilitu, sebevědomí, empatii a vztah k tradicím. Dítě dostává pevné základy pro zdravý vývoj a budování pozitivního vztahu ke světu, lidem i samo k sobě. Napomáháme k vytvoření rodinného prostředí, které je naplněno důvěrou, vzájemným respektem a láskou.

 

 
 
 

Komentáře


bottom of page