Sv. Mikuláš a pocit bezpečí
- Kateřina Vosátková
- 2. 12. 2024
- Minut čtení: 4

Pro malé děti, zejména ve věku do 6 let, je pocit bezpečí zásadní. V tomto věku se dítě teprve učí budovat důvěru ve svět kolem sebe. Domov by mělo být pro dítě místem klidu, jistoty a stability, kde se může cítit v bezpečí.
Jak mohou tradice narušit pocit bezpečí?
Neznámé osoby
Přítomnost neznámých osob v domácím prostředí, ať už převlečených za Mikuláše, čerta nebo anděla, může být vnímána jako hrozba. Čert v jejich očích není člověk v masce, ale skutečné nebezpečí.
Tato situace může dítěti vyvolat pocity nejistoty, úzkosti nebo dokonce paniky.
U citlivějších dětí se může vyvinout strach, který se projeví nejen při setkání s Mikulášem, ale i v běžných situacích, kdy se setkají s neznámými lidmi.
Dítě může začít pociťovat, že doma není v bezpečí.
To může vést k pocitům nejistoty a nedůvěry, které negativně ovlivní jeho vnímání světa.
Realita vs. fantazie
Děti do 6 let často nerozlišují mezi tím, co je skutečné, a co je smyšlené. V tomto věku se jejich schopnost logického myšlení a vyhodnocování situace teprve rozvíjí.
Tradiční postava jako je Mikuláš může dítětem narušovat vnímání o bezpečném světě.
Zážitek může být emocionálně natolik silný, že v dítěti zanechá dlouhodobou stopu v podobě nočních můr, strachu z neznámého či dokonce nedůvěry k blízkým osobám, které tuto situaci zprostředkovaly.
Jak tradici Mikuláše uchopit bezpečně?
Pro zachování pocitu bezpečí je možné tradici přizpůsobit tak, aby odpovídala potřebám dítěte a nezpůsobovaly zmatek.
Domov jako bezpečné místo
Tím, že domů nepustíte Mikuláše s čertem a andělem, vytváříte pro dítě prostor, kde se může cítit v bezpečí. Takové prostředí je zásadní pro jeho psychickou pohodu, dítě získává pocit, že vám může důvěřovat a cítit se v bezpečí, podporujete tím jeho emocionální a kognitivní vývoj.
Příběh o sv. Mikuláši
Místo nadpřirozených postav je možné představit Mikuláše jako skutečnou historickou postavu – biskupa Mikuláše. Tento muž byl znám svou laskavostí a pomocí potřebným, představujte hodnoty, které pro děti mohou být srozumitelné a inspirující.
Vyprávějte příběh o sv. Mikuláši, jak pomáhal chudým lidem.
Proč se stal sv. Mikuláš symbolem štědrosti a laskavosti.
Jak jeho odkaz žije dodnes.
Povídejte si o tom, co oceňujete na lidech kolem vás.
Sdílejte, co oceňujete na svém dítěti: „Líbilo se mi, jak jsi dnes pomohl mladší sestře.“
Vymyslete, komu můžete udělat ve svém okolí radost.
Můžete vyrobit malý dáreček pro kamaráda, babičku, nakreslit obrázek, pomoci s něčím, donést sousedům kousek bábovky, přispět na charitu nebo sbírku.
Tím dítě učíte, že jeho laskavé činy mají hodnotu.
Dárek za dveřmi nebo před domem
Můžete zanechat symbolicky dárek za dveřmi nebo před domem. Zachováte tak kouzlo tradice a nenarušíte dětský pocit bezpečí. Děti mohou dostat ovoce, ořechy nebo drobnou sladkost. Není důležité, kdo tam dárek zanechal, ale to, že si na dítě vzpomněl a udělal mu radost.
Jaké jsou dlouhodobé důsledky respektování pocitu bezpečí?
Pokud prožíváme tradici Mikuláše citlivě a s ohledem na potřeby dítěte, může to mít velmi pozitivní dlouhodobé důsledky pro jeho vývoj.
Posílení pocitu bezpečí a důvěry
Důvěra v rodiče a okolí: Když dítě cítí, že jeho emoce jsou respektovány, buduje si důvěru v rodiče jako osoby, které mu zajistí bezpečí. Tato důvěra tvoří základ pro všechny jeho budoucí vztahy.
Lepší schopnost zvládat nové situace: Dítě, které ví, že jeho potřeby budou brány vážně, se s větší jistotou pouští do nových a neznámých situací.
Předvídatelnost světa: Dítě si vytváří obraz světa jako místa, které je stabilní, přehledné a bezpečné, což je zásadní pro jeho emoční vyrovnanost.
Rozvoj empatie a laskavosti
Příklady laskavosti: Když dítě slyší příběh o sv. Mikuláši jako o laskavém a štědrém člověku, inspiruje ho to k podobnému chování. Zároveň se učí, že pomáhat druhým je cenná hodnota.
Vědomí vlastního vlivu: Zapojením dítěte do projevu laskavosti ukazujeme, že jeho činy mohou druhým přinést radost, což podporuje rozvoj empatie.
Podpora mezilidských vztahů: Dítě se učí, že vzájemná pomoc a laskavost jsou klíčem ke zdravým vztahům s okolím.
Budování sebevědomí
Pochopení hodnoty vlastních činů: Když rodiče oceňují laskavé a štědré chování dítěte („Líbí se mi, jak jsi pomohl kamarádovi“), posilují jeho pocit, že je schopné vykonat dobré a smysluplné věci.
Pozitivní zpětná vazba: Dítě dostává ocenění za konkrétní chování, což posiluje jeho sebedůvěru a motivaci k pozitivním činům.
Zdravé vnímání autorit: Dítě se učí, že autorita může být laskavá, spravedlivá a přístupná, což je důležité pro jeho budoucí vztahy s učiteli, vedoucími či nadřízenými.
Vytváření pozitivního vztahu k tradicím
Radost místo stresu: Dítě vnímá tradice jako příležitost k radosti, tvořivosti a společně strávenému času s rodinou, nikoli jako zdroj stresu nebo strachu.
Spojení s rodinnými hodnotami: Tradice, které jsou pro dítě uchopeny citlivě, mu pomáhají pochopit a přijmout rodinné hodnoty, jako jsou laskavost, štědrost nebo respekt k druhým.
Prožívání tradice Mikuláše s ohledem na potřeby dítěte posiluje jeho emocionální stabilitu, sebevědomí, empatii a vztah k tradicím. Dítě dostává pevné základy pro zdravý vývoj a budování pozitivního vztahu ke světu, lidem i samo k sobě. Napomáháme k vytvoření rodinného prostředí, které je naplněno důvěrou, vzájemným respektem a láskou.
Comments