„Sensory play“ a smyslový rozvoj z pohledu Montessori
- Kateřina Vosátková
- 6. 7.
- Minut čtení: 4

„Sensory play“ – smyslové hry, které se staly hitem sociálních sítí i mateřských center. Slizy, třpytky, barevné gelové kuličky, pěny a zářivé barevné rýže, které lákají děti k objevování a zábavě. Často se u nich zdůrazňuje rozvoj jemné motoriky a smyslů.
Jako Montessori průvodce raného dětství se v praxi často setkávám s otázkou, jaký vliv mají tyto aktivity na vývoj dítěte. Ráda bych s vámi sdílela pohled, který vychází z vývojových potřeb malých dětí.
Co je „sensory play“ a proč je tak oblíbené?
„Sensory play“ zahrnuje aktivity s cílem nabídnout dítěti různorodé smyslové podněty. Často se používají:
slizy
třpytky
barevné pěny
barevná rýže, písek, gelové kuličky
Na první pohled to vypadá lákavě, krásně naaranžované tématické nádoby plné barev a hraček. Děti si s materiály mohou volně hrát, míchat, mačkat, přelévat, kombinovat vše dohromady. Děti se smějí a vypadají spokojeně.
Ale pojďme se zastavit a položit si důležitou otázku: Jaký má tato aktivita skutečný přínos pro dítě? Co mu vlastně předává? Není to pouze patlání věcí dohromady? Proč se místo písku k bagrování používá obarvené jídlo?
Smyslový rozvoj v Montessori prostředí
V Montessori přístupu vycházíme z vývojových potřeb dítěte, které se v každém věku přirozeně mění. Děti do tří let ze všeho nejvíc potřebují poznávat reálný svět, který jim dává pochopení světa a jistotu v něj. Používáme pouze realistické obrázky a předměty, díky kterým si v pozdějším věku dokáží rozvíjet abstrakci. Děti si potřebují osvojit nejen jemnou a hrubou motoriku ale hlavně
soustředění, které se skrze jednoduchou aktivitu a opakování postupně prodlužuje.
Malé děti do 3 let nejvíc baví činnosti jako:
vkládání
přendávání
otevírání a zavírání
přelévání vody
přenášení těžších předmětů
Právě tyto jednoduché činnosti a opakování jim pomáhají rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, koordinaci oko-ruka a soustředění.
Na co si dát pozor v „sensory play“
Sensory play určitě nemusí být špatné. Jen je dobré si uvědomit, že:
Kombinace mnoha podnětů najednou může dítě snadno přetížit. Nadbytek vjemů často vede k neklidu nebo rozptýlení. Dítě si může začít vytvářet návyk, že „čím více toho je, tím lépe“ což mu do života moc nepomáhá.
Příliš mnoho podnětů také znesnadňuje soustředění, například na zkoumání reálných vlastností věcí jako jsou velikosti objektů, textura, váha a tvar.
Mnoho barev, předmětů a možností v dítěti často vytváří chaos.
Pokud je aktivita bez jasného cíle a konce, může být matoucí jak pro dítě, tak pro rodiče. Dítě často neví, co má vlastně dělat, a snadno ztrácí pozornost.
U malých dětí je potřeba pečlivě hlídat také bezpečnost. Některé materiály jako např. sliz, třpytky nebo korálky mohou být nebezpečné kvůli riziku spolknutí, udušení nebo alergické reakce.
Pozor i na „jedlé“ materiály. Pokud se používají ke hře obarvené potraviny jako např. rýže nebo špagety, dítěti předáváte zkušenost že s jídlem se běžně hraje.
Klíčové principy Montessori smyslových aktivit
V Montessori prostředí vždy dbáme na to, aby aktivity měly jasnou strukturu a smysl.
Každá aktivita rozvíjí jednu konkrétní dovednost. Dítě se soustředí na jeden vjem – např. otevírání a zavírání krabičky, vkládání jednoho tvaru do otvoru, vkládání různých tlouštěk tvarů do otvorů, rozlišování váhy u stejných předmětů, rozlišování odstínů barvy, rozlišování, nebo párování zvuků.
Každá aktivita má jasný cíl. Dítě ví, proč danou činnost dělá – např. třídí barvy, skládá od největšího po nejmenší, porovnává hmotnost nebo poslouchá různé tóny.
Každá aktivita má své stálé místo. Pomůcky jsou vždy na stejném místě, aby si je dítě mohlo samo vzít i vrátit zpět. Čímž umožňujeme dítěti být nezávislé na dospělém a rozvíjíme jejich sebejistotu. Barevné kódování usnadňuje orientaci a pomáhá dítěti poznat, co k sobě patří.
Aktivita má jasný začátek i konec. Dítě přesně ví co má dělat a kdy je hotovo. To podporuje důvěru ve své schopnosti a pocit úspěchu.
Dítě si samo zkontroluje výsledek. Pomůcky jsou navržené tak, aby dítě samo poznalo, zda aktivitu provedlo správně. Dospělý nemusí dítě opravovat. Podporuje se tím samostatnost a vnitřní motivace.
Aktivita odpovídá věku a schopnostem dítěte. Pro nejmenší děti jsou aktivity jednoduché a zaměřené na základní pohyby rukou. Starší děti už zkoumají rozdíly mezi rozměry, barvami, tvary nebo v hmotnosti.
Podpora soustředění na detail. Dítě si postupně všímá jemných rozdílů mezi předměty a detailů. Rozvíjí si také schopnost pozorování i logické a matematické myšlení.
Montessori pomůcky vychází z reálného světa. Práce s reálnými, křehkými a krásnými předměty učí děti zacházet s věcmi s péčí a úctou. Krása a funkčnost materiálů přirozeně vedou dítě k pečlivosti a budují k věcem vztah.
Jak můžete doma podpořit smyslový rozvoj dítěte jednoduše a přirozeně?
Nejsou potřeba složité pomůcky nebo hračky. Naopak jsou vhodné úplně běžné, každodenní činnosti.
Zde je pár tipů, které můžete snadno vyzkoušet:
Otevírání a zavírání krabiček/peněženek:
Dítě si procvičuje prsty, zápěstí a získává důvěru ve vlastní schopnosti. Učí se, jak otevřít konkrétní druhy krabiček, nebo peněženek (zip, šroubování, suchý zip, patentek).
Loupání mandarinky:
Zdánlivě obyčejná činnost, která dítě naučí mnohem víc než jen jemnou motoriku. Dítě se soustředí na jeden jasný úkol — oloupat mandarinku. Zároveň získává praktickou dovednost. Po skončení se může naučit, co udělat se slupkou — například vyhodit ji do koše nebo do kompostu — dále se učí, jak otevřít koš atd. Tím se přirozeně učí i péči o prostředí kolem sebe.
Přelévání vody:
Stačí dvě malé nádoby např. džbánek a sklenička. Dítě přelévá vodu z jedné nádoby do druhé — jednoduchý pohyb, který trénuje soustředění, rovnováhu a koordinaci rukou. Může se učit, jak se napít, jak utřít vodu, která se vylila vedle. Učí se co je mokré, co je suché atd.
Zkoumání světa kolem sebe:
Nejlepší způsob, jak podpořit smyslové vnímání dítěte doma i venku, je nechat ho přirozeně objevovat svět kolem sebe – například když venku zkoumá hlínu, kamínky, šišky, trávu nebo vodu v potoce, získává skutečné smyslové zážitky, které nenahradí žádná umělá aktivita. Příroda a svět kolem nás je ten nejlepší smyslový zážitek.
Závěrem
Je skvělé, že dnes máme tolik možností, jak dětem nabídnout různé zážitky. Ale někdy méně opravdu znamená více — zvlášť v období, kdy dítě potřebuje hlavně klid, možnost objevovat reálný svět, a jednoduché podněty k rozvoji.
Pokud máte zájem dozvědět se víc o raném dětství, nebo Montessori přístupu, můžete nás navštívit v Klubu pro rodiče s dětmi, kde probíráme různá témata a na reálných situacích si ukazujeme co konkrétně pomáhá.
Komentáře