top of page
Vyhledat

„Sensory play“ a smyslový rozvoj z pohledu Montessori

ree

„Sensory play“ – smyslové hry, které se staly hitem sociálních sítí i mateřských center. Slizy, třpytky, barevné gelové kuličky, pěny a zářivé barevné rýže, které lákají děti k objevování a zábavě. Často se u nich zdůrazňuje rozvoj jemné motoriky a smyslů.

Jako Montessori průvodce raného dětství se v praxi často setkávám s otázkou, jaký vliv mají tyto aktivity na vývoj dítěte. Ráda bych s vámi sdílela pohled, který vychází z vývojových potřeb malých dětí.


Co je „sensory play“ a proč je tak oblíbené?

„Sensory play“ zahrnuje aktivity s cílem nabídnout dítěti různorodé smyslové podněty. Často se používají:

  • slizy

  • třpytky

  • barevné pěny

  • barevná rýže, písek, gelové kuličky

Na první pohled to vypadá lákavě, krásně naaranžované tématické nádoby plné barev a hraček. Děti si s materiály mohou volně hrát, míchat, mačkat, přelévat, kombinovat vše dohromady. Děti se smějí a vypadají spokojeně.

Ale pojďme se zastavit a položit si důležitou otázku: Jaký má tato aktivita skutečný přínos pro dítě? Co mu vlastně předává? Není to pouze patlání věcí dohromady? Proč se místo písku k bagrování používá obarvené jídlo?


Smyslový rozvoj v Montessori prostředí

V Montessori přístupu vycházíme z vývojových potřeb dítěte, které se v každém věku přirozeně mění. Děti do tří let ze všeho nejvíc potřebují poznávat reálný svět, který jim dává pochopení světa a jistotu v něj. Používáme pouze realistické obrázky a předměty, díky kterým si v pozdějším věku dokáží rozvíjet abstrakci. Děti si potřebují osvojit nejen jemnou a hrubou motoriku ale hlavně

soustředění, které se skrze jednoduchou aktivitu a opakování postupně prodlužuje.

Malé děti do 3 let nejvíc baví činnosti jako:

  • vkládání

  • přendávání

  • otevírání a zavírání

  • přelévání vody

  • přenášení těžších předmětů

Právě tyto jednoduché činnosti a opakování jim pomáhají rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, koordinaci oko-ruka a soustředění.


Na co si dát pozor v „sensory play“

Sensory play určitě nemusí být špatné. Jen je dobré si uvědomit, že:

  • Kombinace mnoha podnětů najednou může dítě snadno přetížit. Nadbytek vjemů často vede k neklidu nebo rozptýlení. Dítě si může začít vytvářet návyk, že „čím více toho je, tím lépe“ což mu do života moc nepomáhá.

  • Příliš mnoho podnětů také znesnadňuje soustředění, například na zkoumání reálných vlastností věcí jako jsou velikosti objektů, textura, váha a tvar.

  • Mnoho barev, předmětů a možností v dítěti často vytváří chaos.

  • Pokud je aktivita bez jasného cíle a konce, může být matoucí jak pro dítě, tak pro rodiče. Dítě často neví, co má vlastně dělat, a snadno ztrácí pozornost.

  • U malých dětí je potřeba pečlivě hlídat také bezpečnost. Některé materiály jako např. sliz, třpytky nebo korálky mohou být nebezpečné kvůli riziku spolknutí, udušení nebo alergické reakce.

  • Pozor i na „jedlé“ materiály. Pokud se používají ke hře obarvené potraviny jako např. rýže nebo špagety, dítěti předáváte zkušenost že s jídlem se běžně hraje.


Klíčové principy Montessori smyslových aktivit

V Montessori prostředí vždy dbáme na to, aby aktivity měly jasnou strukturu a smysl.

  • Každá aktivita rozvíjí jednu konkrétní dovednost. Dítě se soustředí na jeden vjem – např. otevírání a zavírání krabičky, vkládání jednoho tvaru do otvoru, vkládání různých tlouštěk tvarů do otvorů, rozlišování váhy u stejných předmětů, rozlišování odstínů barvy, rozlišování, nebo párování zvuků.

  • Každá aktivita má jasný cíl. Dítě ví, proč danou činnost dělá – např. třídí barvy, skládá od největšího po nejmenší, porovnává hmotnost nebo poslouchá různé tóny.

  • Každá aktivita má své stálé místo. Pomůcky jsou vždy na stejném místě, aby si je dítě mohlo samo vzít i vrátit zpět. Čímž umožňujeme dítěti být nezávislé na dospělém a rozvíjíme jejich sebejistotu. Barevné kódování usnadňuje orientaci a pomáhá dítěti poznat, co k sobě patří.

  • Aktivita má jasný začátek i konec. Dítě přesně ví co má dělat a kdy je hotovo. To podporuje důvěru ve své schopnosti a pocit úspěchu.

  • Dítě si samo zkontroluje výsledek. Pomůcky jsou navržené tak, aby dítě samo poznalo, zda aktivitu provedlo správně. Dospělý nemusí dítě opravovat. Podporuje se tím samostatnost a vnitřní motivace.

  • Aktivita odpovídá věku a schopnostem dítěte. Pro nejmenší děti jsou aktivity jednoduché a zaměřené na základní pohyby rukou. Starší děti už zkoumají rozdíly mezi rozměry, barvami, tvary nebo v hmotnosti.

  • Podpora soustředění na detail. Dítě si postupně všímá jemných rozdílů mezi předměty a detailů. Rozvíjí si také schopnost pozorování i logické a matematické myšlení.

  • Montessori pomůcky vychází z reálného světa. Práce s reálnými, křehkými a krásnými předměty učí děti zacházet s věcmi s péčí a úctou. Krása a funkčnost materiálů přirozeně vedou dítě k pečlivosti a budují k věcem vztah.


Jak můžete doma podpořit smyslový rozvoj dítěte jednoduše a přirozeně?

Nejsou potřeba složité pomůcky nebo hračky. Naopak jsou vhodné úplně běžné, každodenní činnosti.

Zde je pár tipů, které můžete snadno vyzkoušet:

  • Otevírání a zavírání krabiček/peněženek:

    Dítě si procvičuje prsty, zápěstí a získává důvěru ve vlastní schopnosti. Učí se, jak otevřít konkrétní druhy krabiček, nebo peněženek (zip, šroubování, suchý zip, patentek).


  • Loupání mandarinky:

    Zdánlivě obyčejná činnost, která dítě naučí mnohem víc než jen jemnou motoriku. Dítě se soustředí na jeden jasný úkol — oloupat mandarinku. Zároveň získává praktickou dovednost. Po skončení se může naučit, co udělat se slupkou — například vyhodit ji do koše nebo do kompostu — dále se učí, jak otevřít koš atd. Tím se přirozeně učí i péči o prostředí kolem sebe.


  • Přelévání vody:

    Stačí dvě malé nádoby např. džbánek a sklenička. Dítě přelévá vodu z jedné nádoby do druhé — jednoduchý pohyb, který trénuje soustředění, rovnováhu a koordinaci rukou. Může se učit, jak se napít, jak utřít vodu, která se vylila vedle. Učí se co je mokré, co je suché atd.


  • Zkoumání světa kolem sebe: 

    Nejlepší způsob, jak podpořit smyslové vnímání dítěte doma i venku, je nechat ho přirozeně objevovat svět kolem sebe – například když venku zkoumá hlínu, kamínky, šišky, trávu nebo vodu v potoce, získává skutečné smyslové zážitky, které nenahradí žádná umělá aktivita. Příroda a svět kolem nás je ten nejlepší smyslový zážitek.


Závěrem

Je skvělé, že dnes máme tolik možností, jak dětem nabídnout různé zážitky. Ale někdy méně opravdu znamená více — zvlášť v období, kdy dítě potřebuje hlavně klid, možnost objevovat reálný svět, a jednoduché podněty k rozvoji.


Pokud máte zájem dozvědět se víc o raném dětství, nebo Montessori přístupu, můžete nás navštívit v Klubu pro rodiče s dětmi, kde probíráme různá témata a na reálných situacích si ukazujeme co konkrétně pomáhá.



 
 
 

Komentáře


bottom of page